Stefania Kornacka
KORNACKA Felicja Stefania, zamężna Około-Kułak (22 grudnia 1900 Warszawa – 16 września 1996 Konstancin-Jeziorna),
aktorka.
Była córką Ludwika Kornackiego, właściciela pracowni jubilerskiej przy ul. Miodowej w Warszawie, i Felicji z Życieńskich; żoną Jana Około-Kułaka, muzykologa (ślub 3 września 1939 w Białymstoku; zginął prawdopodobnie w Auschwitz). Uczyła się w Warszawie na pensji J. Sikorskiej, którą ukończyła już po przekształceniu w Gimnazjum im. Królowej Jadwigi. W 1923–25 była słuchaczką Instytutu Reduty. Brała udział w przedstawieniach Reduty podczas jej pierwszego objazdu, np. 29 maja 1924 jako Anioł w scenach z Wielkanocy w opracowaniu Leona Schillera, na dziedzińcu Uniwersytetu Stefana Batorego w Wilnie.
Potem występowała w Warszawie, a w 1925–28 znowu w Wilnie i objazdach, m.in. w rolach: Panny Młodej (Wesele), Zary (Książę Niezłomny), Sylwii (Romantyczni), Marii (W małym domku), Klary (Śluby panieńskie), Klary (Zemsta), Wojewodzianki (Zaczarowane koło). Latem 1926 grała ze Stefanem Ordęgą na prowincji, m.in. w Łowiczu rolę Anny (Świt, dzień i noc). W 1928 zdała aktorski egzamin Związku Artystów Scen Polskich. Zaangażowana w tymże roku przez Tadeusza Skarżyńskiego do Teatru Miejskiego w Płocku, zagrała Pannę Młodą w widowisku Wesele na Kurpiach, które zdobyło ogromną popularność na terenie całego kraju. Od 5 lipca do 30 września 1928 grano je w Warszawie, w sali późniejszego Teatru Ateneum i na scenie Teatru Polskiego. „Stenia grała ładnie i wyglądała prześlicznie”, wspominał po latach Jan Ciecierski. Na sezon 1928/29 została zaangażowana do zespołu Placówki Żywego Słowa pod kierownictwem Janiny Górskiej i Mieczysława Szpakiewicza. Wzięła udział w premierze Wandy, zagrała Zosię (Śluby), po czym w 1929 wróciła do zespołu Skarżyńskiego i występowała z Weselem na Kurpiach, m.in. w Kaliszu (kwiecień) i Poznaniu. W sezonach 1929/30 i 1930/31 grała w Teatrze Polskim w Katowicach, takie role, jak: Julia (Stary kawaler), Tereska (Wesele na Górnym Śląsku), Kazio (Żołnierz królowej Madagaskaru), Niusia (Wicek i Wacek), Zuzia (Zakochani).
W latach 30. występowała w Warszawie: w 1931–32 w Teatrze na Chłodnej np. jako Berta (Świerszcz za kominem) i Mela (Moralność pani Dulskiej), w Teatrze Polskim: Izabella (Elżbieta, królowa Anglii), Zojka (Defraudanci), w 1932–34 w Teatrze Kameralnym: Iwona (Handlarze sławy), Marta (Przebudzenie się wiosny), Teatrze Rozmaitości: Medium (Manekiny szatana), Narodowym i Nowym: Kwestarka (Tak, a nie inaczej), Nowej Komedii: Klaudia (Płaszcz), w sezonie 1934/35 w Teatrze Ateneum zagrała: Zosię (Ułani księcia Józefa) i Wandę (Grube ryby), w 1935/36 znów w Teatrze Kameralnym: Helenę (Ponad śnieg) i Kaję Fosli (Budowniczy Solness), w 1936/37 w Stołecznym Teatrze Powszechnym, w 1937/38 w Teatrze Letnim.
W czasie II wojny światowej i okupacji niemieckiej handlowała tekstyliami przy Placu Żelaznej Bramy w Warszawie. W sierpniu 1944 występowała w roli Kliminy (Wesele) w Teatrze Wojska Polskiego w Lublinie, a w sezonie 1944/45 z tym teatrem w Krakowie, Katowicach i Łodzi. Po powrocie do Warszawy, została w 1945 członkinią Sądu Weryfikacyjnego Związku Artystów Scen Polskich I Instancji, w 1945–49 grała w Miejskich Teatrach Dramatycznych, m.in.: Annę (Dwa teatry), Arinę Pantelejmonowną (Ożenek), Bellę Charles (Głęboko sięgają korzenie), Panią Perrichon (Podróż pana Perrichona), Mrs Watty (Zieleni się zboże), a po ich rozwiązaniu, w sezonie 1949/50 w Teatrze Powszechnym rolę Jagnieszki (Zapora).
W 1950–55 była w zespole Teatru Nowej Warszawy; w 1955–57 Teatru Młodej Warszawy, a w 1957–64 Teatru Klasycznego. Jej role z tego okresu, to m.in.: Anna (Sprawa Anny Kosterskiej, 1953), Panna Tox (Dombey i syn, 1954), Niania (Dzikie łabędzie, 1956); Maciejowa (Popas króla jegomości), Rozalia (Umówiony dzień) – 1958; Szarkowa (Sto dni małżeństwa, 1961), Staruszka (Miecz Damoklesa, 1962), Starsza Pani (Krzywe lustra, 1964). W 1964 przeszła na emeryturę. Od 21 lutego 1968 do końca sezonu 1969/70 występowała w zespole Mieczysławy Ćwikliskiej, który pod patronatem Estrady Białostockiej, jeździł po całej Polsce ze sztuką Drzewa umierają stojąc (grała rolę Genowefy). W 1961–77 wystąpiła w niewielkich rolach i epizodach w kilku spektaklach Teatru TV i filmach. W 1990 zamieszkała w Domu Artystów Weteranów Scen Polskich w Skolimowie. Opublikowała wspomnienia: Opowiadania aktorki (Warszawa 1970) oraz „Teoria” w tomie O zespole Reduty 1919–1939. Wspomnienia (Warszawa 1970).
Bibliografia
Almanach 1996/97; Boy: Pisma t. 24, 25, 26, 28; Breza: Notatnik s. 495: Byrski: Teatr-radio s. 31, 50, 127, 131, 141; Ciecierski: Zwyczajne życie; Jego siła; Kaszyński: Teatralia; Kołakowski: Dramat radziecki; Konarska-Pabiniak: Repertuar, S. Kornacka: Opowiadania aktorki, Warszawa 1970 (il.), Krasiński: Teatr Jaracza; Lorentowicz: T. Polski; Małkowska: Wspomnienia; Mościcki: Teatry 1944–45 (il.); Nawrat: Repertuar; Nawrat: T. Pol. w Katowicach (il.); Orlicz (il.); Osiński: Pomięć Reduty (il.); O zespole Reduty s. 64 (il.), 133–147, 408; Sadowy: Teatr, plotki, aktorzy (il.); Sobański: Teatr Pol. na Śląsku; Śmigielski: Reduta; Wierciński: Notatki i teksty; Wierzyński: Wrażenia; Gaz. Wyb. 1996 nr 217, 229; Kur. Warsz. 1931 nr 296, 1932 nr 16, 316, 1933 nr 255, 304, 312, 1934 nr 18, 40, 1935 nr 280, 315, 352, 1936 nr 271, 1937 nr 299, 1938 nr 63; Łowiczanin 1926 nr 17; Pam. Teatr. 1963 z. 1–4 s. 360, 362, 1990 z. 3–4 s. 546, 549, 550, 1991 z. 3–4 s. 580, 718, 1997 nr 1–4 s. 101, 350, 1999 z. 2 s. 61; Scena i Widownia Warsz. 1948 nr 5 (il.); Scena Pol. 1929 z. 3, 1930 z. 4; Teatr 1996 nr 11; Afisze i programy, IS PAN, MTWarszawa; Akta (fot.), ZASP; Garlicka: Życie teatr. przedmieść s. 141; Rymkiewicz: T. Powszechny; Almanach 1944–59; Inf. córki, Joanny Baczyńskiej; www.filmpolski.pl
Ikonografia
Fot. – IS PAN, ITWarszawa, NAC.
Źródło: Słownik biograficzny teatru polskiego 1910–2000, t. III, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2017.
Zachowano konwencję bibliograficzną i część skrótów używanych w źródłowej publikacji.
Biogram w Almanachu Sceny Polskiej
Stefania Kornacka, właśc. Około-Kułak (22 grudnia 1900 Warszawa – 16 września 1996 Konstancin-Jeziorna)
aktorka
Była wychowanką warszawskiego Instytutu Reduty (1923–25), brała udział w pracach artystycznych Teatru Reduta w Warszawie i Wilnie (1924–28). Wystąpiła w kilkunastu premierach, m.in. jako: Panna Młoda (Wesele Wyspiańskiego), Harfiarka (Wyzwolenie Wyspiańskiego), Zaza (Książę Niezłomny Słowackiego), Felcia (Żeglarz Szaniawskiego), Sylwia (Romantyczni Rostanda), Maria (W małym domku Rittnera), Klara (Śluby panieńskie Fredry), Wojewodzianka (Zaczarowane koło Rydla), Marysia (Ptak Szaniawskiego).
Latem 1926 występowała, m.in. w Łowiczu, z Stefanem Ordęgą w roli Anny (Świt, dzień i noc Niccodemiego). W 1928 zdała aktorski egzamin ZASP-u. Zaangażowana w tym samym roku przez Tadeusza Skarżyńskiego do Teatru Miejskiego w Płocku, zagrała z powodzeniem Pannę Młodą w widowisku Wesele na Kurpiach Skierkowskiego, które zdobyło ogromną popularność na terenie całego kraju. Po gościnnych występach w Warszawie (wrzesień), na scenie Teatru Polskiego oraz w sali późniejszego Teatru Ateneum, została w sezonie 1928/29 przyjęta do Zespołu Placówki Żywego Słowa pod kierownictwem Janiny Górskiej i Mieczysława Szpakiewicza. Wzięła udział w premierze Wandy Norwida, zagrała Zosię (Śluby Górskiego), ale wkrótce wróciła do zespołu Skarżyńskiego i udała się w kolejny objazd po Polsce z Weselem na Kurpiach, odwiedzając m.in. Kalisz (kwiecień 1929). W sezonach 1929/30 i 1930/31 występowała w Teatrze Polskim w Katowicach, w takich rolach, jak: Julia (Stary kawaler Korzeniowskiego), Tereska (Wesele na Górnym Śląsku Ligonia i Kubiczka), Kazio (Żołnierz królowej Madagaskaru Dobrzańskiego), Niusia (Wicek i Wacek Przybylskiego), Zuzia (Zakochani Flersa i Caillaveta).
Następnie, aż do II wojny światowej grała na scenach warszawskich: w latach 1931–32 w Teatrze na Chłodnej np. Bertę (Świerszcz za kominem wg Dickensa) i Melę (Moralność pani Dulskiej Zapolskiej) oraz w Teatrze Polskim: Izabellę (Elżbieta, królowa Anglii Brucknera), Zojkę (Defraudacja Katajewa) i Pokojówkę (Pigmalion Shawa), w latach 1932–34 w Teatrach Kameralnym, Rozmaitości, Narodowym, Nowym, Nowej Komedii: Klaudię (Płaszcz Gogola), w sezonie 1934/35 w Teatrze Ateneum: Zosię (Ułani księcia Józefa Mazura) i Wandę (Grube ryby Bałuckiego), w sezonie 1935/36 znów w Teatrze Kameralnym: Helenkę (Ponad śnieg Żeromskiego) i Kai (Budowniczy Solness Ibsena), w sezonie 1936/37 w zespole TKKT, w Stołecznym Teatrze Powszechnym, w sezonie 1937/38 w Teatrze Letnim.
W czasie okupacji niemieckiej zajmowała się handlem, w 1944 znalazła się w Lublinie, gdzie wstąpiła do Teatru Wojska Polskiego. W granym tamże oraz w Krakowie i Łodzi, Weselu Wyspiańskiego występowała w roli Kliminy (sez. 1944/45).
Po wojnie związana była z teatrami warszawskimi: w latach 1945–49 grała w Miejskich Teatrach Dramatycznych, m.in.: Annę (Dwa teatry Szaniawskiego), Bellę Charles (Głęboko sięgają korzenie d’Usseau i Gowa), Panią Perrichon (Podróż pana Perrichona Labiche’a i Martina), Mrs Watty (Zieleni się zboże Williamsa), a po rozwiązaniu MTD, w sezonie 1949/50 występowała w warszawskim Teatrze Powszechnym w roli Jagnieszki (Zieleni się zboże). W latach 1950–55 w Teatrze Dzieci Warszawy, potem pn. Teatr Nowej Warszawy, gdzie m.in. zagrała: Annę (Sprawa Anny Kosterskiej Lubeckiego) i Pannę Tox (Dombey i syn wg Dickensa). W latach 1955–57 była aktorką Teatru Młodej Warszawy, od 1957 do emerytury, na którą przeszła w 1964, Teatru Klasycznego. Występowała, m.in. jako: Niania (Dzikie łabędzie Jeżewskiej), Maciejowa (Popas króla jegomości Grzymały-Siedleckiego), Rozalia (Umówiony dzień Dybowskiego), Szarkowa (Sto dni małżeństwa Gergely), Staruszka (Miecz Damoklesa Hikmeta), Starsza Pani (Krzywe lustra Bystrzyckiej).
W 1970 opublikowała Opowiadania aktorki oraz Teorię w tomie wspomnień O zespole Reduty 1919–1939. Mieszkała w Schronisku Artystów Weteranów Scen Polskich w Skolimowie.
Źródło: Almanach Sceny Polskiej 1996/97, tom XXXVIII, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2002. Rozwinięto skróty stosowane w oryginale.