KORSAK Leonard (24 lipca 1918 Prozoroki w województwie wileńskim – 16 października 1998 Toruń),
śpiewak.
Był synem Michała i Heleny Korsaków. Do końca II wojny światowej mieszkał w Wilnie i w 1936 ukończył Średnią Szkołę Przemysłową. W 1936–40 był pracownikiem technicznym Teatru Miejskiego w Wilnie. W 1940–45, kiedy teatr przeszedł pod zarząd litewski, pracował w nim nadal i jednocześnie uczył się śpiewu solowego pod kierunkiem Adama Ludwiga. W 1945 zamieszkał w Toruniu, gdzie był kierownikiem technicznym w Teatrze Domu Żołnierza. W 1948–52 pracował w Dyrekcji Lasów Państwowych w Toruniu, ucząc się nadal śpiewu solowego. W 1952 ukończył Średnią Szkołę Muzyczną.
Potem, jak podawał, występował w Toruniu, a w 1954–56 w zespole Artosu w Poznaniu. Od chwili powstania Studia Operowego w 1956 związał się z Operą w Bydgoszczy i występował tam do przejścia na emeryturę na początku lat 80. Postawny, przystojny, chętnie obsadzany był w rolach barytonów „kontuszowych”. Karierę rozpoczął 21 września 1956 jako Szostak (Flis) i w tymże roku śpiewał też Marcina (Verbum nobile), a zakończył również w roli moniuszkowskiej Miecznika (Straszny dwór, 1976). Występował zarówno w operach, jak i operetkach. W pamięci bydgoskiej publiczności zapisał się m.in. jako: Homonay (Baron cygański), Figaro (Cyrulik sewilski) – 1957; Miecznik (Straszny dwór, 1958), Walenty (Faust, 1960); Sharpless (Madame Butterfly), Janusz (Halka), Frank (Zemsta nietoperza) – 1961; tytułowy Eugeniusz Oniegin (1962), Zakrystian (Tosca, 1966) Ferri (Księżniczka czardasza, 1968), Alfio (Rycerskość wieśniacza, 1973), Engerling (Hrabia Luxemburg, 1974).
Bydg. leksykon operowy (il.); 10 lat Opery i Operetki w Bydgoszczy 1956–1966, Bydgoszcz 1966 (il.); Weber: Z dziejów opery w Bydgoszczy; Akta, ZASP (fot.); Almanach 1944–59.
Źródło:Słownik biograficzny teatru polskiego 1910–2000, t. III, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2017.
Zachowano konwencję bibliograficzną i część skrótów używanych w źródłowej publikacji.
array(5) {
["current_page"]=>
int(1)
["total_pages"]=>
int(1)
["total_count"]=>
int(4)
["number_of_photos"]=>
int(6)
["photos"]=>
array(4) {
[0]=>
array(2) {
["description"]=>
string(159) "Pajace, Opera i Operetka, Bydgoszcz, prem. 17 czerwca 1974. Na zdjęciu: Nitecka Barbara, Korsak Leonard, fot. Wyszomirska Grażyna, sygn. IT/T/142665"
["file_path"]=>
string(58) "https://encyklopediateatru.pl/photos_repository/161888.jpg"
}
[1]=>
array(2) {
["description"]=>
string(270) "Straszny Dwór, Opera i Operetka, Bydgoszcz, prem. 19 czerwca 1976. Na zdjęciu: Michałowska Krystyna, Paprocka Barbara, Gruszczyński Jerzy, Korsak Leonard, Michałowski Marek, Wodzyński Eugeniusz, Bany Zdzisław, fot. Wyszomirska Grażyna, sygn. IT/T/145721"
["file_path"]=>
string(58) "https://encyklopediateatru.pl/photos_repository/164987.jpg"
}
[2]=>
array(2) {
["description"]=>
string(196) "Opiekun mojej żony, Opera i Operetka, Bydgoszcz, prem. 14 maja 1973. Na zdjęciu: Bany Zdzisław, Dyga Jan, Korsak Leonard, Czarnecka Teresa, fot. Wyszomirska Grażyna, sygn. IT/T/142624"
["file_path"]=>
string(58) "https://encyklopediateatru.pl/photos_repository/161847.jpg"
}
[3]=>
array(2) {
["description"]=>
string(205) "Opiekun mojej żony, Opera i Operetka, Bydgoszcz, prem. 14 maja 1973. Na zdjęciu: Korsak Leonard, Wolańska Wanda, Stępowski Piotr, Czarnecka Teresa, fot. Wyszomirska Grażyna, sygn. IT/T/142641"
["file_path"]=>
string(58) "https://encyklopediateatru.pl/photos_repository/161864.jpg"
}
}
}