Opera  komiczna  w  2  aktach;   libretto:   Jacopo Ferretti.
Prapremiera:   Rzym  25   I   1817.
Premiera  polska:   Warszawa   1829.
Osoby:   Don   Ramiro,   książę   Salerno   -   tenor;   Dandini,   jego   sługa   -   bas; Don  Magnifico - bas;   Kopciuszek   (Angelina)  - kontralt;   Clorinda -  sopran; Tisbe -  mezzosopran;   Alidoro,   filozof  na  służbie   księcia   Salerno  -  baryton; damy   i  dworzanie   księcia,   goście.
Akcja   rozgrywa  się  we   Włoszech,   w   czasie   bliżej   nieokreślonym.
Akt I. Odsłona 1. Zubożały arystokrata, nadęty i próżny baron Don Magnifico, pragnie wydać jedną ze swoich dwóch córek za panującego księcia, Don Ramira. Don Ramiro, aby zbadać sytuację, wysyła na zwiady swego doradcę, Alidora, przebranego w strój żebraczy. Ten doznaje w domu Don Magnifica jak najgorszego przyjęcia; litość i współczucie okazuje rzekomemu żebrakowi jedynie urocza, lecz biedna, lekceważona przez całą rodzinę pasierbica Don Magnifica, Angelina, zwana też Kopciuszkiem. Don Ramiro, któremu Alidoro odmalował postać i charakter Kopciuszka w najpiękniejszych barwach, postanawia sam udać się do zamku barona, lecz podejmuje jeszcze jedną próbę: każe swemu służącemu Dandiniemu włożyć wspaniały ubiór książęcy, sam zaś przebiera się w liberię lokaja. W domu Don Magnifica Clorinda i Tisbe od rana stroją się i krygują przed lustrem, a Kopciuszek siedzi skromnie przy kominku i śpiewa piosenkę o królewiczu z bajki, który spośród trzech dziewcząt właśnie najuboższą wybrał sobie za żonę. Przybywa Don Ramiro; córki barona, widząc jego skromny strój, traktują go z lekceważeniem, natomiast Kopciuszek wyraźnie interesuje się osobą przystojnego młodzieńca. Niebawem pojawia się też Dandini przebrany w książęce szaty. Oczywiście obie córki barona, jak też sam Don Magnifico, rozpływają się w grzecznościach, Dandini zaś, z nieodpartym komizmem grający rolę księcia, zaprasza ich na bal do zamku.
Odsłona 2. Podczas balu Don Ramiro i Dandini kontynuują swą maskaradę, bawiąc się znakomicie kosztem Don Magnifica i jego córeczek, które obie marzą o poślubieniu księcia, nie domyślając się, że mają do czynienia z przebranym lokajem. Nieoczekiwanie pojawia się nieznajoma dama; wdzięk, uroda i wytworność obejścia czynią ją z miejsca królową balu. Wspaniały, bogaty strój nie pozwala baronowi ani nie posiadającym się z zazdrości jego córkom poznać w owej damie Kopciuszka, którego  Alidoro   potajemnie   przywiózł  z   domu   Don  Magnifica.
Akt   II.  Odsłona   1.  Don  Magnifico  oczyma   duszy  widzi  już siebie w roli wpływowego teścia panującego księcia, wyobraża sobie, jak otoczony rojem dworzan rozdaje łaskawie urzędy i fawory. Wreszcie jednak komedia się kończy i Don Magnifico, który przez cały czas najusilniej zabiegał o względy... książęcego lokaja, musi wraz z córkami jak niepyszny wynosić się z zamku. W ślad za jego karetą śpieszy jednak i Don Ramiro, który odgadł, kim była piękna nieznajoma lekceważąca zaloty fałszywego   księcia,   a   rada  towarzystwu   jego  pseudo-sługi.
Intermezzo. Tymczasem rozpętała się burza; wśród deszczu i zawiei jadą trzy karety: w jednej mknie Alidoro z Kopciuszkiem, w  drugiej baron z córkami, w trzeciej Don Ramiro.
Odsłona 2. Gdy Don Magnifico wraca do domu, Kopciuszek już na powrót w skromnej sukience siedzi przy kominku i śpiewa  swoją ulubioną piosenkę.
Odsłona 3. Na zamku książęcym odbywa się uroczystość zaślubin Don Ramira z piękną Angeliką - niegdyś poniewieranym Kopciuszkiem... Młodzi małżonkowie wspaniałomyślnie zapraszają całą rodzinę na swój zamek i darowując dawniejsze przewinienia, przywracają ich do swych łask (finałowe rondo Kopciuszka "Naqui all`affano").
"Kopciuszek" to z pewnością obok "Włoszki w Algierze", "Cyrulika sewilskiego" i "Wilhelma Tella" jedna z najlepszych oper Rossiniego. Treść jej osnuta jest na tle znanej bajki, z tym jednak, że została przeniesiona ze sfery baśniowo-fantastycznej na grunt realny i wyposażona nadto w wyraźne akcenty satyryczne. Warto też nadmienić, że partię Kopciuszka powierzył kompozytor głosowi altowemu, rzadko spotykanemu w rolach tytułowych, stawiając zarazem wykonawczyni bardzo wysokie wymagania pod względem rozpiętości skali (koloraturowej techniki).
Źródło: Przewodnik Operowy Józef Kański, PWM 1997
                  Ukryj streszczenie