Opera   w   2  aktach;   libretto:   Carlos  Fernandez  Shaw. 
Prapremiera:   Nicea   1   IV  1913.
Osoby:   Salud,   Cyganka  -  sopran;   Paco  - tenor;   Babka   Salud  -  alt;   głos kowala  -  tenor;   Manuel  -   baryton;   Śpiewak -   baryton;   Carmela  -  mezzosopran;  wuj  Sarvaor - bas;  przekupki - dwa  soprany i mezzosopran;  chór za  sceną. 
Akcja   rozgrywa   się   współcześnie   w   Grenadzie.
Akt I. Młodą Cygankę, Salud, dręczą złe przeczucia, gdyż jej narzeczony, Paco, nie przybył na umówione spotkanie (aria "Vivan los  que  rien").  Babka uspokaja  dziewczynę,  a niebawem pojawia się Paco, przepraszając za spóźnienie i zapewniając narzeczoną o swej gorącej miłości. Jednak w trakcie ich miłosnego duetu nadchodzi mocno wzburzony wuj Sarvaor i na uboczu powiadamia Babkę, że Paco oszukuje Salud, ma bowiem wkrótce poślubić bogatą dziedziczkę, Carmelę. Babka powstrzymuje Sarvaora przed gwałtownym czynem i Paco odchodzi spokojnie.
Między dwoma aktami opery nie ma pauzy, a jedynie chóralno-orkiestralne intermezzo, oddające atmosferę uroczej Grenady, Skąpanej w promieniach słońca.
Akt II. Odsłona 1. W jednym z domów Grenady odbywa się wesele Paca z Carmelą. Na ulicy słychać śpiewy i dźwięki gitar przygrywających do tańca ("Taniec hiszpański"). Nadbiega Salud; ze zdumieniem i przerażeniem patrzy przez szeroko otwarte okna na uroczystość odbywającą się w głębi domu i wybucha rozpaczliwą skargą (aria "Alli esta!"). Daremnie przybyli w ślad za nią Babka i wuj Sarvaor starają się ją uspokoić. Salud  chce   za  wszelką  cenę  rozmówić  się  z  ukochanym.
Odsłona 2. Salud, Babka i wuj Sarvaor wkraczają do izby weselnej w momencie, gdy zabawa wre w najlepsze. W dramatycznej scenie Salud wyjawia zebranym zdradę swego narzeczonego, prosząc go, aby ją zabił, jeżeli nie chce już do niej powrócić. Paco, w którym odezwały się teraz wyrzuty sumienia, próbuje się tłumaczyć. Jednak serce Salud nie jest w stanie znieść aż nadto oczywistej zdrady narzeczonego - martwa osuwa się na ziemię. Tak tragicznie kończy się jej "krótkie życie"!
"Krótkie życie" wykazuje wiele rysów wspólnych z dziełami włoskich werystów - Mascagniego i Leoncavalla. Podobieństwa dotyczą zresztą przede wszystkim treści, gdyż muzyka jest tak silnie przesycona rodzimym hiszpańskim kolorytem, że trudno tu mówić o jakichś obcych wpływach (jeżeli - to raczej ze strony kompozytorów francuskich i wyłącznie w zakresie instrumentacji). Libretto jest, niestety, znacznie słabsze niż w "Pajacach" czy "Rycerskości wieśniaczej", konflikt dramatyczny dość wątły - zapewne też głównie dlatego nie zdobyło sobie "Krótkie życie" tak powszechnego powodzenia. Ogromną popularność osiągnął natomiast fragment tej opery - efektowny "Taniec hiszpański", a zwłaszcza jego skrzypcowa transkrypcja dokonana przez Fritza Kreislera; bywa także grywany w wersji fortepianowej.
Źródło: Przewodnik Operowy, Józef Kański, PWM 1997
                  Ukryj streszczenie